Gebakje in een plakje

Onze tijdlijn

1950

Ontstaan

2002

Overname

2009

Geheim recept

2021

Nieuwe website

Zo begon het

In de jaren 50 van de vorige eeuw bestond een kleine bakkerij in het dorp De Krim. Deze plaatselijke bakker, firma Konijnenbelt had in die tijd geen eenvoudig bestaan. Alle middelen werden ingezet om de kost te verdienen, maar één zorg liet zich niet zo eenvoudig oplossen, namelijk het beperken van uitval. Bijna iedere week bleven er wel cakes over. De vraag ontstond dus destijds: Hoe kunnen we cakes hergebruiken zonder ze direct te vernietigen. Na lang wikken, wegen en experimenteren was het idee bij de heer Konijnenbelt geboren en uitgewerkt. Er werd een in lagen opgebouwde cake met crème, gelei en nog een geheime toevoeging geproduceerd. Op het eerste gezicht niet eens zo bijzonder, maar het bijzondere was dat de heer Konijnenbelt de cake zodanig had ontwikkeld dat de cake in de diepvries bewaard moet worden. Hij had een diepvriesproduct ontwikkeld.

En zo maakte de bakker zijn onverkochte cakes ten gelde door deze te verwerken in een nieuw product met een lange houdbaarheidsdatum. Zo lag vooral met het Sinterklaasfeest, de Kerst- en andere feestdagen de diepvries bij de bakker vol met cakes om te verkopen. 

In De Krim en omstreken vond de cake dan ook gretig aftrek. Iedereen in het dorp had wel een cake in de diepvries. De jaren 50 van de vorige eeuw kenmerkte zich immers door grote gezinnen met veel gastvrijheid. Men liep zo bij elkaar naar binnen om even te visiten en een bakje koffie of thee te drinken. Met de cake in de diepvries was het dat ook geen enkel probleem om de visite te voorzien van een heerlijke traktatie. De cake werd uit de diepvries gehaald, het gewenste aantal plakjes werd afgesneden en de rest van de cake ging weer terug de diepvries in.

De cake was een ware traktatie.

Helaas moest bakker Konijnenbelt zijn bedrijf in 2002 om gezondheidsreden verkopen. In Juli 2009 hebben we onze plannen voorgelegd aan de heer Konijnenbelt. Hij was razend enthousiast, wij kregen van hem het geheime recept. Met het verkregen recept probeerden we eerst zelf de cake te maken, echter dat was ver boven ons kunnen. Na lang zoeken hebben we een bakker gevonden die dit product wel met haar oorspronkelijke eigenschappen kon produceren. Daarna moest het product nog een naam krijgen en beschermd worden. Achteraf lijkt het allemaal zo eenvoudig maar niets is minder waar. Met vallen en opstaan kreeg ons product zijn vorm, naam, logo en prijs. Sindsdien zijn wij bezig om de cake bekend te maken bij het grote publiek onder de naam Koud Kunstje, gebakje in een plakje